Fisksoppa

Fisksoppa

1 torskblock
3 morötter
1 stor palsternacka
½ purjolök
½ gul lök

Saft av en halv citron
1½ l vatten
1 fisk eller grönsaksbuljong
salt

ev. Örtsalt
Kräftstjärtar el. räkor

1. Koka upp vatten/salt/ Citronsaft och buljongtärning.
2. Tillsätt morotsoch palsternacksslantar.
3. Koka upp i ca. 5 min.
4. Dela torsken i bitar (Kan vara halvtinade)  och lägg i grytan.
5. Tillsätt den skurna porjolöken.
6. Koka upp  allt i ytterligare 5-7 min. Eller till torsken är färdig.
7. Vrålkoka inte utan jämn, fin kokning.

8. Skala under tiden de upptinade kräftstjärtarna.
9. Tag grytan från spisen och häll i kräftstjärtar och finklippt dill.

Bild och recept är lånat från Kakomaten.Koka upp vatten/salt/ Citronsaft och buljongtärning. Tillsätt morotsoch palsternacksslantar. Koka upp i ca. 5 min. Dela torsken i bitar (Kan vara halvtinade) och lägg i grytan. Tillsätt den skurna porjolöken. Koka upp allt i ytterligare 5-7 min. Eller till torsken är färdig. Vrålkoka inte utan jämn, fin kokning. Skala under tiden de upptinade kräftstjärtarna. Tag grytan från spisen och häll i kräftstjärtar och finklippt dill. Servera gärna med en knäckebrödsskiva med smör/ost.

Bild och recept lånat från Kakomaten.


Kommentarer
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0

Bloggtoppen.se Denna blogg är listad bland Sveriges bästa bloggar
Blogglista.se
BlogRankers.com
MediaCreeper
Creeper
Top Affärsverksamhet bloggar

Blogg Topplista
Nätets bästa sajter!
Butiksoppet.se topplista
Startblogg.se

Matbloggstoppen
Check PageRank